sobota, 27 sierpnia 2011

Risotto z cukinią i papryką

Z ryżem to jest tak, że każdy jadł go z warzywami, ale nie każdy wie, jak smakuje risotto. Chodzi o to, że procedura przyrządzania jest w zasadzie ściśle określona. Ryż smażymy na patelni i gotujemy powoli dolewając bulion, chochla za chochlą.
Moje doświadczenia z tego typu daniami nie były dobre. Powiedzmy sobie szczerze, ryż jest mdły i ciężko przyrządzić go tak, by mógł stanowić samodzielną potrawę. Sytuacji nie ułatwił mój mąż, który ryż to tylko "od chińczyka" albo na słodko. Ale spróbowałam natchniona przepisem z Mojej Małej Kuchni. Mnie smakuje bardzo, ale z nim to jednak będzie trudniejsza przeprawa...

Składniki na 4 porcje (wg Ani):

  • 1 szklanka ryżu do risotto (np. arborio)
  • 2 małe cukinie (u mnie jedna)
  • pół czerwonej papryki (mój dodatek)
  • 1 cebulka
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 litr wywaru z warzyw lub rosołu z kurczaka
  • 1/2 szklanki białego wina wytrawnego (ja nie dałam)
  • 1/2 łyżeczki przyprawy (pietruszka, czosnek i chilli)
  • 1 płaska łyżeczka przyprawy ziołowej mieszanej ( mieszanka włoska)
  • 2 łyżki masła
  • 1 łyżka oliwy
  • 1 miseczka startego świeżego parmezanu
  • sól/pieprz


Drobno posiekaną cebulkę zeszkliłam w rondlu na 1 łyżce masła, dodałam ryż, chwilę smażyłam razem mieszając (1-2 minuty). Gdy już ryż nieco się zrumienił, po chochelce dolewałam do niego wrzącego rosołu mieszając. Musi być wrzący, żeby zachować stałą temperaturę gotowania ryżu. 
W międzyczasie na patelni podsmażyłam na oliwie pokrojoną na cieniutkie plastry paprykę oraz pokrojone na pół plasterki cukinie oraz posiekany czosnek. Smażyłam mieszając kilka minut. Risotto gotowałam około 10 minut zanim warzywa i gotowałam kolejne 10 minut, aż warzywa były chrupkie a ryż ugotowany al dente. Do gotującego się ryżu dodałam połowę parmezanu, sól, pieprz, mieszankę ziół do potraw włoskich. Risotto powinno być dosyć gęste, lecz jednocześnie stosunkowo płynne. 
Przed podaniem posypujemy resztą parmezanu. Smacznego!
Ja podałam risotto jako towarzystwo dla udek kurczaka.


3 komentarze:

  1. noo idealny obiad dla mojej rodziny : ) ona zajadają risotto i kurczaka ja zajadam risotto i dodatkową cukinię : ) Wszyscy są szczęśliwi ! Przepyszny przepis !

    OdpowiedzUsuń
  2. o, i dla mojej rodziny też danie w sam raz!
    wszyscy zajadają się ryżem.


    http://www.karmel-itka.blogspot.com
    http://www.slodkakarmel-itka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo lubię risotto, i właśnie jako samodzielną potrawę. z ziołami, pomidorami i mozzarellą to dla mnie czysta poezja :)
    Twoja propozycja też zapowiada się pysznie

    OdpowiedzUsuń